宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
宇治野宗輝 個展 「Lost Frontier」展示風景、ANOMALY、東京、2023 撮影: 村田冬実
Muneteru Ujino "Lost Frontier" Installation view, ANOMALY, Tokyo, 2023 Photo: Fuyumi Murata
「サウンド&アート展 見る音楽、聴く形」展示風景、アーツ千代田 3331、東京、2021
クリエイティブ・アート実行委員会
Photo: Yuya Furukawa
"SOUND & ART - Look at the Music, Listen to the Shape exhibition" Installation view, 3331 Arts Chiyoda, Tokyo, 2021, courtesy of Creative Art Executive Committee, Photo:Yuya Furukawa
「サウンド&アート展 見る音楽、聴く形」展示風景、アーツ千代田 3331、東京、2021
クリエイティブ・アート実行委員会
Photo: Yuya Furukawa
"SOUND & ART - Look at the Music, Listen to the Shape exhibition" Installation view, 3331 Arts Chiyoda, Tokyo, 2021, courtesy of Creative Art Executive Committee, Photo:Yuya Furukawa
《プライウッド・シティ・ストーリーズ2》Plywood City Stories 2 (2018/2020)
ビデオ (HD, 1ch)、サウンド Single channel HD video, Sound
13min 28sec
《プライウッド・シティ・ストーリーズ1》Plywood City Stories 1 (2017)
ビデオ (HD, 1ch)、サウンド Single channel HD video, Sound
8min 00sec
BLENDER SOLO (2013)
ビデオ Video
6 min 00 sec
《プライウッド新地》(2017) 展示風景、金沢21世紀美術館、金沢、2018 撮影: 木奥惠三
Plywood Shinchi (2017) Installation view at 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, 2018 Photo: Keizo Kioku
《プライウッド新地》(2017) 展示風景、金沢21世紀美術館、金沢、2018 撮影: 木奥惠三
Plywood Shinchi (2017) Installation view at 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, 2018 Photo: Keizo Kioku
《プライウッド新地》(2017) 展示風景、金沢21世紀美術館、金沢、2018 撮影: 木奥惠三
Plywood Shinchi (2017) Installation view at 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, 2018 Photo: Keizo Kioku
《プライウッド新地》(2017) 展示風景、金沢21世紀美術館、金沢、2018 撮影: 木奥惠三
Plywood Shinchi (2017) Installation view at 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, 2018 Photo: Keizo Kioku
《プライウッド新地》(2017) 展示風景、横浜トリエンナーレ、横浜、神奈川、2017 撮影: 田中雄一郎
Plywood Shinchi (2017) Installation view, Yokohama Triennale, Yokohama, 2017 Photo: Yuichiro Tanaka
《プライウッド新地》(2017) 展示風景、横浜トリエンナーレ、横浜、神奈川、2017 撮影: 田中雄一郎
Plywood Shinchi (2017) Installation view, Yokohama Triennale, Yokohama, 2017 Photo: Yuichiro Tanaka
宇治野宗輝 個展「ライヴズ・イン・ジャパン」展示風景、山本現代、東京、2018 撮影: 木奥惠三
UJINO Solo Exhibition "Lives in Japan" Installation view, YAMAMOTO GENDAI, Tokyo, 2018 Photo: Keizo Kioku
《ライヴズ・イン・ジャパン》(2018)
ビデオ・インスタレーション:6chシンクロナイズド・ヴィデオ 撮影: 木奥惠三
Lives in Japan (2018)
Video installation: 6ch synchronized video Photo: Keizo Kioku
《電波街 (Radiowave Quarter) 》(2018)
ビデオ・インスタレーション:4chシンクロナイズド・ヴィデオ 撮影: 木奥惠三
Radiowave Quarter (2018)
Video installation: 4ch synchronized video Photo: Keizo Kioku
「Audio Distortion does not Distort Matter」展示風景、下山芸術の森発電所美術館、富山、2016 Photo: Yanagihara photo office
”Audio Distortion does not Distort Matter” Installation view, Nizayama Forest Art Museum, 2016 Photo: Yanagihara photo office
「Audio Distortion does not Distort Matter」展示風景、下山芸術の森発電所美術館、富山、2016 Photo: Yanagihara photo office
”Audio Distortion does not Distort Matter” Installation view, Nizayama Forest Art Museum, 2016 Photo: Yanagihara photo office
「Audio Distortion does not Distort Matter」展示風景、下山芸術の森発電所美術館、富山、2016 Photo: Yanagihara photo office
”Audio Distortion does not Distort Matter” Installation view, Nizayama Forest Art Museum, 2016 Photo: Yanagihara photo office
「Audio Distortion does not Distort Matter」展示風景、下山芸術の森発電所美術館、富山、2016 Photo: Yanagihara photo office
”Audio Distortion does not Distort Matter” Installation view, Nizayama Forest Art Museum, 2016 Photo: Yanagihara photo office
宇治野宗輝 個展「Rotate‘n’Roll Over」展示風景、山本現代、東京、2016 撮影: 木奥惠三
UJINO Solo Exhibition “Rotate’n Roll Over” Installation view, YAMAMOTO GENDAI, Tokyo, 2016 Photo: Keizo Kioku
《THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD,THE HOUSE》展示風景、Mask、北加賀屋、大阪、2015 Photo: Ai Nakagawa
THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD,THE HOUSE Installation view, Mask, Kitakagaya, Osaka, 2015 Photo: Ai Nakagawa
《THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD,THE HOUSE》展示風景、Mask、北加賀屋、大阪、2015 Photo: Ai Nakagawa
THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD,THE HOUSE Installation view, Mask, Kitakagaya, Osaka, 2015 Photo: Ai Nakagawa
ライヴパフォーマンス、Mask、北加賀屋、大阪、2015 Photo: Ai Nakagawa
Live performance, Mask, Kitakagaya, Osaka, 2015 Photo: Ai Nakagawa
Solo exhibition “WIRED FOR SCULPTURE”, 2015, Installation view at SPACE8, Tokyo
Solo exhibition “WIRED FOR SCULPTURE”, 2015, Installation view at SPACE8, Tokyo
UJINO & THE ROTATORS' MACHINE THEATER INERTIA, 2014
UJINO & THE ROTATORS' MACHINE THEATER INERTIA, 2014
UJINO & THE ROTATORS' MACHINE THEATER INERTIA, 2014
UJINO & THE ROTATORS' MACHINE THEATER INERTIA, 2014
Solo Exhibition “BE A GOOD BOY” Installation view, 2013
LOVE ARM 2SG (Orange Reptile), 2013
LOVE ARM 2SG (Space Ace), 2013
THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD; Tansu Robo (2010-2013) Dining Section
個展「ポップ/ライフ」展示風景、彫刻の森美術館、神奈川、2013
Solo Exhibition POP / LIFE, Installation view, The Hakone Open Air Museum, Photo: M. KUROKAWA
THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD; Tansu Robo (2010-2013) Dining Section
個展「ポップ/ライフ」展示風景、彫刻の森美術館、神奈川、2013
Solo Exhibition POP / LIFE, Installation view, The Hakone Open Air Museum, Photo: M. KUROKAWA
THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD; Tansu Robo (2010-2013)
Tower Section
個展「ポップ/ライフ」展示風景、彫刻の森美術館、神奈川、2013
Solo Exhibition POP / LIFE, Installation view, The Hakone Open Air Museum, Photo :M. KUROKAWA
THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD; Tansu Robo (2010-2013)
個展「ポップ/ライフ」展示風景、彫刻の森美術館、神奈川、2013
Solo Exhibition POP / LIFE, Installation view, The Hakone Open Air Museum, Photo :M. KUROKAWA
ELEMENTARY DUET, 2013
DRAGON HEAD (2013)
個展「ポップ/ライフ」展示風景、彫刻の森美術館、神奈川、2013
Solo Exhibition POP / LIFE, Installation view, The Hakone Open Air Museum
TRIODE TO JOY, 2012
GENUINE EXTRACTOR, 2012
VERTICAL PLYWOOD CITY, 2011
IQSY, 2011
THE DISTRICT OF PLYWOOD CITY, 2011
THE DISTRICT OF PLYWOOD CITY, 2011
THE DISTRICT OF PLYWOOD CITY, 2011
THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD, 2010, Installation view at Mori Art Museum
THE BALLAD OF EXTENDED BACKYARD, 2010, Installation view at Mori Art Museum
Sherbet Dab Swivel, 2009
Plywood City, 2008
PLATFORM for the Rotators (Bent guitar), 2008
Pickle-up, 2008
ROTATORHEAD (Woodytwin), 2005
TWENTY ONE CENTURY, 2002
LOVE ARM 2PRO (American Standard), 2001
宇治野宗輝
1964年東京生まれ、東京在住。
90年代より、電気製品を用いたサウンドスカルプチャー「Love Arm」シリーズを制作・発表。2004年からは、大量消費社会が急速に拡大した20世紀後半以降のシンボリック・アイコンを「回転するモーター」に設定し、アートを通じた「物質世界のリサーチ」を標榜している。モーターを援用した家電製品や自動車、家具、中古レコードなど、世界中どこにでもある日常的なモノと技術をDIYで組み合わせた、サウンドスカルプチャー/パフォーマンスのプロジェクト「The Rotators」に取り組む。日本のみならず世界各地で個展を開催、また、ビエンナーレや企画展にも多数参加している。
近年の主な展覧会に、「POP/LIFE」(箱根彫刻の森美術館、神奈川、2013)、「The House in the Sky – Artists Reflect on Concrete Utopias」(Hayward Gallery, London, 2014)、「The 10th Anniversary Remembrance Exhibition of Nam June Paik Wrap around the Time」(Nam June Paik Art Center, South Korea, 2016)、「MAMコレクション005: リサイクル&ビルド」(森美術館、東京、2017)、「ヨコハマトリエンナーレ 2017 島と星座とガラパゴス」(横浜赤レンガ倉庫1号館、神奈川、2017)、「六本木アートナイト」(六本木ヒルズ、東京、2018)、「オープン・スペース 2018 イン ・トランジション」(NTTインターコミュニケーション・センター[ICC]、東京、2018)、「Lives in Japan」(山本現代、東京、2018)、「コレクション展 アジアの風景」(金沢21世紀美術館、石川、2018)などがある。
コレクション
金沢21世紀美術館、金沢
森美術館、東京
アートソンジェセンター、韓国
Exhibition